Yrityskaupan kohteen tarkastus, eli due diligence, voidaan tehdä joko yrityksen ostajan toimesta, tai yrityksen myyntiin valmistautuvan teettämänä.
Meillä SYS Auditilla on laaja kokemus eri toimialojen yritysten tarkastuksista. Tämän ansiosta meillä on myös monipuolinen näkemys eri toimialoihin liittyviin kirjanpidollisiin erityiskysymyksiin.
Due diligence on ulkopuolinen ja puolueeton näkemys yrityksen liiketoimintaan, joka antaa useimmiten tietoa siitä, millaisia riskejä kohteeseen liittyy ja miten tehdä asioita fiksummin.
Due diligence yrityksen ostajalle ja pääomasijoittajille
Olemme kehittäneet erityisesti pk-yritysten due diligence-tarkastukseen sopivan tarkastusohjelman, joka sisältää olennaiset tiedot ostokohteena olevan yrityksen talouteen liittyvistä näkökulmista ja mahdollisista riskeistä.
Olemme luoneet selkeän raportointimallin, jonka avulla pääset ostajana heti jyvälle olennaisista asioista. Luomme ymmärrettävän kokonaiskuvan siitä, millainen kohde on ja mitä riskejä siihen mahdollisesti liittyy.
Vakioitu tarkastusohjelmamme on tehokas sekä kustannusten että aikataulun puolesta. Mallin raportista saat pyydettäessä asiantuntijaltamme, KHT Antti Nurmoselta. Tarkastusohjelmaa voidaan tarvittaessa räätälöidä juuri teidän tarpeitanne vastaavaksi.
Due diligence yritystä myyvälle
Myös yritystä myyvän voi olla hyödyllistä teettää due diligence -tarkastus. Sen avulla tunnistat ennakoivasti ne teemat ja osa-alueet, joihin potentiaalinen ostaja tarttuisi.
Ostajan suorittamassa tarkastuksessa esille nousevat havainnot voivat vaikuttaa paitsi kauppahintaan myös kaupanteon sujuvuuteen. Mitä vähemmän ostajalla on kohtia, joihin tarttua, sitä sujuvampaa myös yrityksen myynti yleensä on.
Me autamme asiakasta laittamaan yritystä koskevan dokumentaation kuntoon. Meiltä löytyvät myös välineet ja asiatuntijuus, joilla kauppoja vaikeuttavat asiat saadaan oikaistua.
Aivan pienissä yrityksissä ennakoivalle myyjän due diligencelle on harvemmin tarvetta, mutta jos asia mietityttää, kannattaa ottaa yhteyttä asiantuntijaamme. Voimme pohtia yhdessä, mihin seikkoihin yritystä myytäessä kannattaa keskittyä ja millaisia valmistavia toimenpiteitä mahdollisesti kannattaa toteuttaa.
Tässäkin avain on olla hyvissä ajoin liikkeellä, sillä ennakoiden ehdit tehdä esimerkiksi tarvittavat rakennejärjestelyt suunnitellusti ennen myyntiä.